Your cart is currently empty!

رویای خوانندگی 🎙️ قسمت دوم تیرماه 1402
در قسمت اول راجع به اینکه برای ساختن یک قطعه موسیقی چه باید بکنیم صحبت کردم ، مراحل ساخت یک موزیک رو به چهار قسمت تقسیم کردیم و رسیدیم به قسمت مهم تری از مسیر پر پیچ و خم خواننده شدن
پخش موزیک ، عجب چالشی ، عجب مسیری ، عجب داستانی!
هر چقدر در قسمت قبل در مورد توانایی های فردی و استعدادها صحبت کردم ، در این مرحله دیگه صحبت استعداد و توانایی فردی خیلی مورد توجه نیست ، هست نه به اون اندازه که تو قسمت اول مهم بود
✍️ رویای خوانندگی – به قلم سرپیکو
ما در این مرحله از مراحل خوانندگی یا خواننده شدن کارمون بیشتر در نقش یه تولیدکننده میباشد ، یک محصول داریم که باید به بازار عرضه کنیم!
بازار موسیقی ، بازار شلوغ و بی حساب کتابی که واقعا قدرت پول بیشتر از همیشه نمایان میشه.
💡 طبیعتا چیزی که برای فروش یک محصول، یک اصل حساب میشه ، تبلیغات برای اون کالاست.
🗨️ به قول آمریکاییها که میگن اگر صد دلار پول داری ۹۰ دلارشو برای تبلیغات هزینه کن نشونهای برای اهمیت این موضوعه ، جایگاه تبلیغات در بازار موسیقی هم به شدت و دقت قابل توجه و مدنظر است.
✔️ یک تفاوت بزرگ ، هزینه پخش و تبلیغات موزیک در مسیر خوانندگی و برندسازی
روش های تبلیغاتی که برای موسیقی در حال حاضر استفاده میشه و اصطلاحا یک موزیک رو هیت یا مگاهیت میکنه (اصطلاحاتی که در بازار موسیقی باب شده) با روشهای تبلیغاتی مرسوم که برای محصولات فیزیکی استفاده میشه کاملا متفاوته!
❓ قبل از اینکه بخوام راجع به روشها صحبت کنم نظرتون رو به هزینهی عجیب و غریب تبلیغات موسیقی در ایران جلب میکنم
واژه ای به اسم پخشکننده موزیک! یا مدیر پخش 👨💼
💰 شخصی که بودجه شمارو میگیره ، نصفشو به عنوان دستمزد برمیداره و مابقی پول شما رو بر اساس تجربه و صلاحدید خودش تو پلتفرمهای اینستاگرام و تلگرام خرج میکنه
اتفاقی که میوفته واضحه، یک سری پیجهای اینستاگرامی هستن که به صورت روزانه محتوای موسیقی منتشر میکنن ، آهنگهای روز رو با یک سوژهی تصویری که به نظر جذاب میاد کنار هم میذارن و اصطلاحا برای شما تولید محتوا میکنن و تا جایی که بودجه شما جواب بده تو همین پیج مِیجا پخش میکنن
حالا اینکه این محتوا دیده میشه یا نه بعد از پخش معلوم میشه که بازم به این مربوطه که بر فرض خوب بودن موزیک چقد خرج بشه ، چقدر پول بذاری وسط که چقدر دیده بشه یا نشه!
😉 عجب ماجراییه این خوانندگی!
👨💼 مدیر پخش بخشی از بودجه ای که شما بهش دادین رو هم خرج سایتهای موسیقی میکنه
همون سایت های صفحه اول گوگل که همیشه به روز میشن، قبل از ظهور شبکههای اجتماعی سایتهای موزیک بدون رقیب بودن که امروز که این مقاله رو مینویسم از خیلی از اون سایتها خبری نیست و عمداتا اپلیکیشنها و شبکههای اجتماعی جایگزین اونا شدن
💌 بذارید یه خاطره براتون تعریف کنم
به صورت خیلی اتفاقی تو جمعی قرار گرفتم که یکی از تهیه کننده های موسیقی مشهور اونجا بود ، آرتیستی رو حمایت میکرد که تا قبل ازممنوع الکار شدنش خیلی خوب داشت معروف میشد
آقای تهیه کننده تمام موفقیت آهنگهای اون آرتیست رو مدیون سرمایهای که برای تبلیغ و اصطلاحا پخش موزیکها و ویدیوهای اون آرتیست خرج کرده بود میدونست (این خاطره مربوط به سال ۹۸ اینطورا بود)
💲 اون سال صحبت هزینه برای پخش هر ترک ۲۵۰ میلیون تومان بود!!!
اره خب واقعا به نظر منم همینقدر هزینه داره
کاری نداره که بیاید باهم یه حساب کتاب سرانگشتی کنیم 🧮
شما وقتی که صحبت از پخش برای هدف هیت شدن یا مگاهیت شدن یک آهنگ میکنی باید برنامه ریزی تبلیغاتی کنی، شما نمیتونی انتظار داشته باشی، آهنگی که ساختی خود به خود شنیده بشه ، عملا به نظر من غیر ممکنه!
🎬 اولین قدم و به نظر من مهمترین قسمت پخش ساختن موزیک ویدیو خواهد بود.
✔️ هم اینکه به درد پخش در شبکههای ماهوارهای میخوره و هم برای شبکههای اجتماعی لازمش داریم
نکته مهم در ارتباط با ساخت موزیک ویدیو: فارغ از مشکلات ممیزی در ایران که برای آینده کاری یک خواننده توجه بهش الزامیه ، مسائلی مثل استفاده از مدل خانوم در ویدیو و نوع پوشش و حجاب و ….. اینجور چیزا
یادآوری: موضوع این مقاله پخش موزیک با هدف هیت شدن یک آهنگ هستش!
✍️ خب داشتم میگفتم:
باید از قدرت موزیک ویدیو برای شنیده شدن آهنگت از طریق رسانههای تصویری که همون شبکههای ماهوارهای هستش استفاده کنیم
خب پس باید هزینه ساخت موزیکویدیو رو پرداخت کنیم تا به مرحله پخش موزیک ویدیو هم برسیم!
در ساده ترین حالت ممکن الان ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان هزینهاس!
۲۰ میلیون تومن؟ چی میگی پیکو؟
واقعا ۲۰ میلیون تومان هیچی نیست ، میدونم ، من دارم کفشو میگم ، که مثلا یکی از دوستات پیدا بشه که برید ۲ نفری کارو جمع کنید و تجهیزات خاصی نخواید، مثلا فکر تصویربردای تو شب یا یک لوکیشن خاص رو از سرتون بیرون کنید، از چهرهپرداز یا گریمور استفاده نکنی ، خشک و خالی ۲۰ میلیون جانم
وگرنه بخوای وارد تجهیزات و کارای کمی خاص بشی، برو بالای 70، 80 میلیون تومن!
💡 بنا به تصمیمی که شما میگیرید،
حالا یک موزیک ویدیو برای آهنگت داری که فقط از نظر تصویری استاندارد حساب میشه و شبکههای ماهوارهای برای پخش تاییدش میکنن
حالا باید موزیک ویدیویی که ساختی رو پخش کنی تا دیدی شی ، تا شنیده شی 📺
✔️ در مقالهی دیگهای راجب تعرفههای پخش موزیک تو این شبکهها براتون میگم با جزییات
تا همینجا بدونیم که علاوه بر هزینه ساخت باید برای پخش هم به شبکه های پخش موزیک ماهواره پول بدی
فعلا وارد جزییات هر شبکه نمیشم که کی چقد میگیره ، همینقدر بدونید که اگر همشون رو با هم بخوای داشته باشی به راحتی ۱۲۰ میلیون تومان هزینه داری اگرم فقط یکیشون رو انتخاب کنی در کمترین حالت 30 میلیون تومان هزینه داری
پس تا اینجا
20 میلیون هزینه ساخت در کمترین حالت
30 میلیون هزینه پخش در تلویزیون در کمترین حالت
‼️ هنوز وارد بودجه ای که برای اینستاگرام و تلگرام و …در نظر داریم نشدم!
❓ هنوز فرصت تبلیغاتی داریم؟
معلومه که داریم به شرطی که سرت سوت نکشه!
🚗 میتونیم یه ماشین درست و حسابی اجاره کنیم ، چند تا خوشتیپ و خوشگل سوار کنیم تو خیابونای تهرون دور دور کنی و صداشو زیاد کنی …
دیدم که میگم!
الان اجاره یک خودروی لوکس برای 24 ساعت چقدره؟ با یه جستجوی ساده تو گوگل کف دستته!
راه دیگه چی؟
بله بازم هست
مثلا فلان مرکز خرید در فلان برج و فلان خیابون و فلان مال که توش در حال قدم زدن هستی و ویترین مغازهها رو نگاه میکنی تو همون حال آهنگهای مختلفی هم به گوشت میخوره که اصلا اتفاقی نیست برای پخش اون آهنگ در اون پاساژ هزینه شده!
واقعا همینقدر برنامه ریزی برای پخش دیدم ، که نتیجه میده و آهنگ هیت و آهنگ مگاهیت میسازه ، هنوز تبلیغات میتونه ادامه داشته باشه؟؟ بله حضور تو برنامههای تلویزیونی
دورهمی ، خندوانه …
یا برنامههای اینترنتی مثل تاکشو همرفیق یا برنامهی حامد آهنگی و یا بازی مافیا ، پدرخوانده و …
نمونهی آخرش معین زد 😉
چه مهمونی که دعوت نکردن تو این برنامهها که کارت دعوتشاش پولیه ، عروسی که نیست!
هزینه ای حدودا ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی!
تا همینجا که حرف زدم میبینید که از اون ۲۵۰ میلیون تومانی که بهتون گفتم رد شدیم!!
یک نکته:
راجب مهمونهای برنامههای تلویزیونی و اینترنتی چون این موضوع هست وجود داره و غیر قابل انکاره راجبش گفتم وگرنه خیلی به پخش مربوط نیست و به شهرت آرتیست کمک میکنه
راستی حضور بهنام بانی در سریال پایتخت هم یادتون بیاد 🙃
بیخیال برگردیم به همان ۲۵۰ میلیون تومان!
استفاده از قدرت شبکههای اجتماعی اثاثا مقدارش بینهایته!
یعنی چی؟
یعنی اینکه هرچقدر پول داشته باشی فرصت برای تبلیغ تو این رسانهها هست
از بازیگرها و فوتبالیستها بگیرید که میتونن آهنگ شما رو پخش کنند
تا اینفلوئنسرها و بلاگرهای درجه یک تا درجه 5
صفحات عمومی و سرگرمی و موزیک هم به جای خود که خب میتونه تکرار هم بشه که به همین دلیل تا هرجا پول و هزینه باشه فرصت برای تبلیغ موجوده
راجع به قرادادهای شرکتهای موسیقی و بندهای اونها و تعهداتی که هر آرتیست نسبت به دیگر خوانندههای اون شرکت داره باید براتون مفصل بنویسم
واقعیت چیزی هستش که براتون نوشتم ، واقعا مگاهیت اتفاقی نیست و همینقدر هزینه داره!
ناگفته نمونه که توانایی و کیفیت آرتیست یا همون خواننده این هزینهها رو توجیح میکنه چون تنها به یک دلیل این همه هزینه میکنیم،
تبلیغات میکنیم تا بیشتر بفروشیم
در مورد کنسرتها و درآمد عجیب و غریبش هم براتون با جزییات خواهم نوشت
یادمون نره باید موزیک به موزیک ، آهنگ به آهنگ ، پروژه به پروژه که جلو میری این چرخه تبلیغات برای هر قطعه که در قسمت قبلی راجبش حرف زدیم و تکرار کنیم
دیگه خودت باید حساب کنی که چندتا آهنگ میتونی با این کیفیت پخش کنی!
هنوز خیلی حرف مونده که در قسمتهای بعدی بهش میرسیم
اگه سوالی راجع به پخش موزیک داشتید همین زیر می تونید بپرسید
رویای خوانندگی قسمت دوم
به قلم سرپیکو
توسط
برچسبها:
دیدگاهتان را بنویسید